Нова реклама біля ліфтів: хто її погодив та встановив

Нещодавно, в під’їздах багатоквартирних будинків нашого району почали встановлювати рекламні конструкції на кнопках виклику ліфтів. Ми вирішили розібратися, хто і на яких підставах це робить.

Як зазначено на цих конструкціях, їх встановлює організація під назвою «Кнопка росту» з дозволу комунального підприємства «Керуюча компанія Оболонського району з обслуговування житлового фонду».

На сайті цього рекламного оператора написано, що це запатентований бізнес, яким можна займатися по франшизі та отримувати прибуток від 1000 до 5000 доларів кожного місяця.

В соціальних мережах, оболонці почали активно обговорювати таке «поліпшення» у своїх під’їздах.

Мешканці критикують таку рекламу, адже через неї стало незручно користуватися кнопкою виклику ліфта та з’явився ризик пошкодити палець об не зашліфовані елементи конструкції.

Дехто, домігся її демонтажу через соціальні мережі.

Або звертаючись до контактного центру «1551».

Але при цьому, в стінах залишилися елементи кріплення.

Чи навіть відбулося псування раніше зробленого ремонту мешканцями.

А хтось самостійно її прибрав, хоча і не повністю.

Що каже законодавство

Відповідно до частини 2 статті 382 Цивільного кодексу України:

«Власникам квартири у дво- або багатоквартирному житловому будинку належать на праві спільної сумісної власності приміщення загального користування, опорні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання за межами або всередині квартири, яке обслуговує більше однієї квартири, а також споруди, будівлі, які призначені для забезпечення потреб усіх власників квартир, а також власників нежитлових приміщень, які розташовані у житловому будинку».

Дію закону підтвердило тлумачення Конституційного суду від 9 листопада 2011 року (Справа N 1-22/2011):

«…. власники квартир дво- або багатоквартирних житлових будинків та житлових приміщень у гуртожитку, незалежно від підстав набуття права власності на такі квартири, житлові приміщення, є співвласниками допоміжних приміщень у будинку чи гуртожитку, технічного обладнання, елементів зовнішнього благоустрою».

Отже, житловий будинок, з його технічним обладнанням та допоміжними приміщеннями, в якому хоча б одна з квартир є приватизованою, належить на праві спільної сумісної власності мешканцям та не може перебувати ані в державній ані в комунальній власності.

Відповідно до п. 1 ст. 17 закону «Про рекламу» розміщення внутрішньої реклами має бути узгоджене з власником місця її розташування або з уповноваженою особою.

Що говорять в районній адміністрації

Ми направили звернення до Оболонської районної державної адміністрації з проханням надати інформацію хто і на яких підставах встановлює ці конструкції.

Як вдалося з’ясувати, ці рекламні конструкції були встановлені відповідно до договору № 64 від 20.10.2020 року укладеного між КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Оболонського району» та ТОВ «Рема 2017».

У відповіді керуюча компанія написала наступне: «Багатоквартирні будинки, які перебувають у господарчому віданні комунального підприємства «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Оболонського району», відповідно до чинного законодавства, не прийняли рішення щодо обрання форми управління багатоквартирним будинком, наразі зазначене комунальне підприємство надає послуги з утримання будинків, споруд та прибудинковим територіям відповідно до пункту 3 прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про житлово-комунальні послуги».

Але у відповіді, не було повідомлено, яким чином мешканці уповноважували (як того вимагає Закон «Про рекламу») керуючу компанію надавати дозвіл на встановлення цієї реклами в їх спільній сумісній власності. Відповідних угод між керуючою компанією з мешканцями підписано не було, а договори (в яких теоретично це може бути прописано) заключні не з всіма власниками.

При цьому, у січні 2021 року, керуюча компанія в переписці з обуреними мешканцями через соціальні мережі стверджувала, що такого погодження не було і дозволу на встановлення вона не надавала.

Оплата за встановлення

За розміщення цих конструкцій, керуюча компанія отримує від ТОВ «Рема 2017» 15 грн. на місяць за кожну, а кошти планує витрачати на поточний ремонт відповідного житлового будинку.

У відповіді зазначається, що заборгованість мешканців за послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій по житловим будинкам станом на сьогодні є доволі значною, що не дає можливості обслуговуючій організації своєчасно виконувати ремонтні роботи поточного характеру, тому комунальне підприємство змушена шукати альтернативні джерела фінансування.

Як домогтися демонтажу цієї реклами?

Керуюча компанія повідомила, що конструкція буде демонтована в продовж декількох робочих днів, в разі прийняття співвласниками будинку (під’їзду) такого рішення відповідно до статті 10 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку».

Простими словами, коли понад 50 відсотків власників квартир та нежитлових приміщень визначать управителя своєї власності чи виберуть уповноважену особу (осіб).

Але на практиці, достатнім є звернення до контактного центру «1551». Після нього, конструкція демонтується, але отвори від її кріплення залишаються.