Дизайн літер метро Почайна скопіювали з Печерської. Чи могло бути інакше?

Автор: Богдан Гдаль

Ідея докласти свої зусилля до дизайну або редизайну деяких назв станцій в київському метро в мене була давно. Зокрема, різали око деякі вже існуючі літери, як от -Ж- на станції Майдан Незалежності, яка складена з двох літер -С- та -І-. Такі ідеї виникли і щодо станції Петрівка, яку ось-ось мали перейменувати в Почайну.

Я звернувся до радника керівника київського метро Наталки Макогон з такою пропозицією. Паралельно, як виявилося, про це думали і хлопці з “Агентів Змін”. Третьою і ключовою стороною, окрім самого ідеолога перейменування – Аннабелли Моріної (Ганни Гончаренко), стала архітектор станції Тамара Целіковська, яка мала затвердити якийсь з варіантів.

Дискусія почалася з того, що “Агенти Змін” запропонували варіант дизайну літер, ґрунтуючись на стилістиці попереднього напису “Петрівка”. Дизайн літер зробив шрифтовик Андрій Константинов.

Варіант Агентів Змін. Автор: Андрій Константинов

Публікація напису призвела до дискусії. Хлопці з АЗ наполягали, що цей шрифт є фірмовим шрифтом синьої гілки метро, і його треба зберегти. Архітектор, зі слів Аннабелли Моріної, зайняла іншу позицію – вона захотіла бачити на шляховій стіні літери, які використані на ст. м. Печерська (і як пізніше виявилося, ще й на ст. м. Золоті Ворота).

Врешті виник конфлікт бачень, бо з одного боку, літери з Печерської нібито мали проявити цю старовину, але вони ніяк не лягали в індустріальний стиль самої станції. І виглядали б на ній дуже архаїчно. Крім того, на мою думку, стиль літер з Печерської за деякими рисами має прив’язку до російського ідеологічного міфу, аніж опирається на місцевий стиль літер руської доби.

В результаті дискусії я створив візуалізацію, як би виглядали літери з “Печерської” на “Почайні”, і водночас створив власну модифікацію літер “фірмового” шрифту синьої гілки, щоб зберегти прив’язку до стилю станції і підкреслити історичність.

Вгорі мій варіант, посередині Агентів Змін, внизу прототип з Печерської

Зокрема, я використав штрих в літері -О-, щоб показати тяглість ще до глаголиці. В літері -Н- зробив похилу перетинку як в латинської -N-, бо саме така форма літери використовувалася у Києві в ті часи. Так само похила перетинка вийшла і в літері -А-.

В процесі дискусії Аннабелла Моріна, яка репрезентувала позицію архітектора, наголосила, що дизайн літер робитимуть спеціалісти відповідного інституту, який співпрацює з метро. Але пізніше несподівано звернулася до мене, щоб я власне і був тим волонтером-дизайнером, який допоможе втілити цю ідею. Я почав робити ескізи.

Умовою роботи було бачення архітектора, що на новоназваній станції Почайні стиль літер має бути “як на Печерській”. Я натомість вважав, що це не правильно, і погодився на цю роботу, бо побачив свою місію в тому, щоб спробувати знайти золоту середину між бажанням архітектора з одного боку, і стилем станції та позицією Агентів Змін з іншого, яку я частково поділяв. В процесі роботи я всіляко намагався “відвоювати” меншу видовженість літер по вертикалі, але архітектор все ж наполягала на своєму.

В кілька етапів я пропонував варіанти дизайну, які пані Тамара періодично переглядала. Врешті, після відхилень всіх можливих варіантів і наполяганні на стилі саме з “Печерської”, і на прохання Ганни таки допомогти, я все ж здався і зробив літери на базі стилістики “Печерської”. Хоча одна із думок була – просто відмовитися робити будь-що. Але і тут вийшов казус, бо архітектор не сприйняла і їх, думаючи, що її вчергове хочуть надурити, хоч ці літери за пропорціями і контуром були такими ж.

Далі я вийшов з процесу роботи, бо зробив все, що міг і не бачив, де ще можу докласти своє творче начало :-). І водночас, не маючи ніяких зобов’язань і обмежень вирішив зробити свій власний фінальний варіант, який би задовольняв саме мене. А всі наробки публікую просто як результат пошуків.

Я зберіг декоративний елемент замість літери -О-, бо вважаю його досить влучним і таким, що перегукується з мідними панно. Пропорції літер вернув до тих, що ближчі до старого шрифту. Старовину підкреслив досить делікатно у вигині горизонтальних ліній в літерах -Н- та -А- (один з двох поданих варіантів).

Крапки з боків зберіг як елемент захисту від реклами, бо часто метрополітен ліпить її впритул без збереження так званого “санітарного відступу”. А так хоч щось мало б захищати ці літери.

Я вирішив не чекати остаточного втілення ідеї і опублікувати результат пошуків вже зараз, бо в теперішньому статусі я не обмежений ніякими юридичними документами і це є просто моя вільна фантазія. Що втілять в результаті – побачимо.

P. S. Врешті решт, як виявилося вже потім, для станції взяли літери в стилістиці станції метро “Печерська” саме в моїй редакції. Тому, з одного боку, всі мої ідеї були відхилені і я потерпів поразку. З іншого – якась частка впливу на результат є. Тому, маємо, те що маємо.

Джерело