Інтерв’ю з новопризначеним Головою Оболонської РДА Кирилом Фесиком
18 травня 2020 року Президент Володимир Зеленський призначив нового Голову Оболонської районної у місті Києві державної адміністрації. Ним став Кирило Фесик. Тож сьогодні говоримо із новим Головою району про питання, які цікавлять оболонців.
По-перше, думаю, мешканцям Оболонського району буде цікаво з вами познайомитись. До того, як стати Головою Оболонської РДА, ви займалися адвокатською діяльністю. Розкажіть більше про свою кар’єру, досвід, про свою історію.
Адвокатською діяльністю як такою я не займався вже досить давно. У мене був статус адвоката, але я був керівником адвокатського об’єднання. Це велика системна компанія, яка має декілька офісів по всій Україні. В ній офіційно працює чимало людей, вона офіційно показує значні обороти. У межах адвокатської кампанії я займався управлінням складними проектами різних юрисдикцій, організацією процесів, представництвом компанії на ринку і так далі. Тому я більше управлінець, ніж адвокат. Інколи доводиться чути зауваження, що людина без досвіду йде управляти на державну посаду. Насправді у мене є досвід управління, я розумію, як побудовано управлінський апарат, розумію, в якій вертикалі влади знаходиться районна адміністрація.
Фактично що таке районна адміністрація? Це сукупність юридично значимих подій, від якості організації яких залежить результат. Головна задача для мене – побудувати ефективний та прозорий процес управління районом, в якому буде все зрозуміло і центральним органам влади, і громадянам. Хочу, щоб громадяни розуміли, що вищестоящий орган у структурі управління містом – це Київська міська державна адміністрація, яку очолює обраний киянами мер Віталій Володимирович Кличко. Він безпосередньо є орієнтиром для нас. Незважаючи на те, що голову РДА призначає Президент.
Можу також відповісти, чому я пішов на державну посаду. Я ніколи не ставив собі за ціль бути чиновником. Я просто останні п’ять років брав активну участь у політичному житті. Більше з професійної точки зору. Але завжди хотів спробувати такий виклик як державна посада. Хочу себе побудувати як системного менеджера, який буде давати результати. Ну і відповідно – якщо громадянам і взагалі державі це буде корисно, то, можливо, буду продовжувати свою кар’єру. Тому задача – бути ефективним.
Після того, як ми опублікували інформацію про ваше призначення у соціальних мережах, почали з’являтися запитання до вас. Можливо, навіть, гострі. І я зараз хочу зацитувати декілька мовою оригіналу: «Судя по декларации, сын как средство удачной инвестиции», «За минулий рік Фесик заробив лише 51 тис. гривень, а його дружина отримала матеріальну допомогу від держави на суму 32 тис. гривень. При цьому в готівці Фесик тримає 200 тис. доларів, а його дружина – 50 тис. доларів». Можете розказати детальніше про свою декларацію та відповісти на ці питання оболонців?
Із задоволенням. По-перше, я – відкрита людина, і тому, знову ж, даю інтерв’ю. Я тринадцять років був, як кажуть, у приватному секторі. У мене є відповідний продукт, який я створював – досить відоме адвокатське об’єднання. Це об’єктивно пояснює, звідкіля у мене можуть бути гроші. Щодо матеріальної допомоги. Це офіційна матеріальна допомога. Вона пов’язана із тим, що у мене дитина з інвалідністю, яка отримає відповідну пенсію згідно законодавства. Скоріше так: відповідну матеріальну допомогу від держави, яку я також задекларував. Дружина у мене працює приватним виконавцем, всі її надходження також офіційні. Вона їх декларує, звітує. Я їх також записав. Тому це абсолютно прозора історія, немає конфлікту інтересів. Я ніколи не декларував, що в мене якесь скрутне матеріальне становище. Я вас запевняю, що воно ніяким чином не зміниться ані за час на посаді, ані після перебування на посаді. Тут відносно непогана зарплата, але мені є на що жити. Живу я у квартирі своєї мами. Вона її придбала, якщо не помиляюся, у 2002 році. Я тоді вступав до університету. Тому сказати, що я щось записав на маму – навряд чи можна. Я задекларував ще одну квартиру, в якій я зареєстрований. Вона також належить моїй мамі. Квартира була придбана на початку 90-х, тому це також важко назвати схемою приховування якихось активів. У мене все прозоро. Ще задекларовано декілька транспортних засобів, але вони всі досить старі, і не коштують якихось значних грошей.
А з приводу того, що якось батьки можливо вам допомогли з кар’єрою?
Мій батько – лікар, на початку 90-х років він переїхав до Європи,а саме – до Чехії. Більше того, він туди переїхав зі мною. Все життя він був лікарем, ніколи навіть не працював в Україні. Як будь-який адекватний батько він допомагав мені на стадії навчання, коли я вступав до вищого навчального закладу. Закінчував я, до речі, університет Шевченка, і кандидатську дисертацію з юриспруденції захищав. До того на початку 2000-х років я прийняв абсолютно свідоме рішення повернутися в Україну. Я, скажімо так, оригінальне явище, я – реемігрант. А батьки жодного відношення до моєї кар’єри не мають.
Також, у оболонців виникло запитання стосовно того, що у 2019 році ви офіційно спонсорували кампанію тепер вже депутата від Оболонського району Мар’яни Безуглої, яка пройшла по 217 округу, а також іще деяких кандидатів. За який рахунок ви це робили і чи це якось вплинуло на ваше призначення?
Пояснюю. На початку президентської кампанії, до парламентської кампанії я як адвокат та наша юридична компанія надавали юридичну допомогу суб’єктам політичної діяльності від партії «Слуга Народу». Це було «pro bono», що означає безкоштовно. І це було пов’язано з абсолютно щирим бажанням та просто цікавістю до змін у країні. Я вважаю, що для держави погано коли при владі лишаються одні й ті ж самі еліти.
У мене немає якихось зайвих ілюзій чи наївних очікувань від нової влади. Але я завжди вважав,що чим частіше змінюється влада у законний спосіб, тим це краще для держави. Тому ми допомагали. Особисто я, але не тільки я. Якщо подивитися взагалі на роботу нашої компанії то там всі активно працювали з виборами.
Так, я допомагав Мар’яні Безуглій. Як адвокат і як людина, у якої були відповідні вільні кошти. Законодавством взагалі передбачений механізм, коли люди прозоро вкладають гроші у передвиборчу кампанію. Це не були якісь значні кошти, вони були на той момент для мене посильні. У мене відносно скромний стиль життя. Тому так я їх вкладав. Більше того, коли я їх вкладав, мені казали досвідчені політтехнологи, політконсультанти, що не треба так робити, а краще, як це завжди робиться, вкладати триста тисяч, мільйон гривень у фонди інших відомих політичних партій. Це нормальна позиція. І, логічно, з цього слідує, що після обрання Мар’яни, та і не тільки її, у мене з нею адекватні людські стосунки, ми спілкуємося.
До мого призначення Мар’яна не має жодного відношення, бо не Верховна Рада призначає голів районних державних адміністрацій. Оскільки вона – мажоритарник по відповідному округу, я з нею активно спілкуюся, бо вона в курсі проблем району і вона за нього дуже переживає. Тому що є такі мажоритарники, які за п’ять років жодного разу не з’явилися на окрузі. Це не про неї. У Мар’яни в команді є декілька колишніх співробітників районної адміністрації. Тому вони в курсі проблематики. Для мене корисно, що вона мені може порадити, вона мені доповідає про проблематику району.
Щодо того, що я її спонсорував – так. Вважаю, що це нормальний, прозорий інструмент. Повірте, всюди у світі, якщо подивитися, ті особи, які вкладають кошти в політичні партії, після цього взаємодіють у межах прозорих, адекватних правил із суб’єктами, які прийшли після виборів. Я вам більше того скажу: було б дивно, якби я вкладав кошти, свої кошти витрачав на передвиборчу кампанію, а потім не взаємодіяв, не спілкувався, не комунікував, не вимагав навіть якоїсь ефективної роботи від тих партій, до роботи яких я мав відношення. Я вважаю, що це моя відповідальність – з ними комунікувати, радитись і так далі.
Давайте поговоримо про майбутнє, про район. Наш ресурс важко назвати лояльним до минулого керівництва. Ну, як минулого, наразі це ваші зами. Це пані Сагайдак, до якої є питання щодо службової квартири, яку вона отримала, і де раніше мешкав онкохворий співробітник ЖЕКу. Також це пан Блохов, до якого теж є ряд запитань, Олександр Цибульшак, минулий голова. Зі сторони це виглядає, так само, якби у Президента Зеленського був би Прем’єр-міністром Порошенко. Скажіть, як ви будите з цим працювати, при тому, що ви фактично маєте малий вплив на кадрову політику щодо ваших заступників?
Я думаю, що заступники мої будуть змінюватись. Звісно, не всі. Щодо конкретних персоналій я буду дивитися. Наразі я майже тиждень на посаді, і зранку до ночі я займаюся тим, що збираю об’єктивну інформацію, я спілкуюся з людьми. Відповідно роблю стратегію і далі буду приймати рішення. Знаю про проблематику, про скарги, які є. Але я думаю що найближчим часом щодо моїх кадрів стане зрозуміло. Я вам із задоволенням також у відеоформаті прокоментую. За два тижні, за три тижні ви побачите, хто змінився, і потім ви зрозумієте, що деякий вплив на кадрову політику в мене все ж є.
Тоді по структурі РДА. До прикладу, є у нас таке скандально відоме управління освіти Оболонського району, де на керівника та інших співробітників заведені кримінальні справи стосовно капітальних ремонтів у закладах освіти. Є в нас відділ благоустрою з історіями про рекламні штендери, щодо яких «обілечували» по тисячі гривень, щоб їх повернути на місце. Є питання також і до інших підрозділів РДА. Що ви плануєте з ними робити, з їхнім керівництвом, до якого за ці роки накопичилося маса питань та проблем, які не вирішувалися?
Трохи повернусь до минулої своєї відповіді. Я спочатку хочу побудувати ефективну систему управління районом. Є відповідне вище керівництво, зами, які курують відповідні напрямки. Є такий етап, який називається перерозподіл тимчасовий зони відповідальності заступників. Від правильного форматування цієї вищої ланки залежить адекватна робота наступних етапів. В цьому насправді нічого суперскладного немає.
Я більше того скажу: освіта, благоустрій, ЖКГ, ще декілька напрямів – це болючі моменти в будь-якому районі. І це логічно, тому що це потенційно ризикові сфери. Тому я на сьогоднішній день щодо персоналій не хочу говорити. Я хочу вивчити взагалі логіку прийняття рішень по цих напрямках. Зробити її прозорою та ефективною.
Чому, наприклад, є деякі моменти із колишніми заступниками, які можуть залишитися? Бо є спадковість у районі. В цьому є негативні моменти, але в цьому є і позитиви. Якщо ви подивитесь на заміну, наприклад, тих же губернаторів, то жоден губернатор не приходить і не відрубає одразу всі процедури, які відбувались. Спочатку треба зрозуміти закономірність, за якою вони проходили. Тому я думаю, що в цих сферах також ви побачите зміни. У тому числі персональні. Юридичному департаменту на сьогоднішній день я дав задачу зібрати всю об’єктивну інформацію, яка є, її проаналізувати і відповідно робити висновки. Я аналізую і збираю інформацію. І це все буде прозоро, і я вас запевняю, що результати ви побачите в адекватний час.
Ви вже близько тижня працюєте, напевно плюс-мінус визначилися із пріоритетами, окрім вибудови структури. Тож на чому ви, в першу чергу, будете робити акцент, на які пріоритети?
Ще до вибудовування структури важливим моментом є вибудовування адекватної, прозорої комунікації з мешканцями Оболоні. Я не хочу бути закритим. Коли я йшов на посаду, мені декілька досвідчених людей з державного апарату казали «Не тримай зайвих ілюзій, що хтось узагалі знає, хто голова району». Я хотів би, щоб знали, хто голова району і до кого можна звертатися з відповідними проблемами. Більше того, я не хочу відповідати, що це не в моїй компетенції, за це відповідають інші органи влади.
Я в межах своїх повноважень відповідаю за комунікацію з іншими органами влади. І від цієї комунікації в межах, передбачених законодавством, можна також досягати непоганих результатів. Це щодо стратегічних задач.
Щодо більш конкретних задач, це, звісно, благоустрій, який всі бачать. Це, звісно, управління освіти, управління комунальним майном та квартирний фонд. Також розумію, що це ризикова сфера, в якій треба наводити порядок. І це системні інфраструктурні проекти, які будуть відбуватися в нашому районі. Хочеться, щоб вони були побудовані на десятиліття. Я розумію, що далеко не тільки районна адміністрація на це впливає. Але я хочу, щоб так чи інакше, хоча б у межах комунікації з іншими органами, ми намагалися впливати на все. Згідно цих можливостей які в нас передбачені законодавством.
Розкажіть свої враження від тої структури, яка наразі існує в Оболонській РДА? Ефективна вона чи не ефективна?
На сьогоднішній день я не можу давати якоїсь оцінки. Я можу собі дозволити сказати легке зауваження, щодо корупційних чи не корупційних питань. Ви казали частково про конкретні факти, частково не про конкретні факти. Якщо є вирок то можна сказати що людина є злочинцем, доки вироку немає – так казати не можна.
Але є ризикові сфери, яких насправді в райадміністрації дуже багато. Їх треба просто максимально контролювати, робити це прозоро і ефективно. Я думаю, одразу буде помітно, що це проходить ефективно. Ну, не одразу, але коли контроль буде відповідно налагоджено, то це буде адекватне ефективне управління. Коли є запит від суспільства, є запит від КМДА на прийняття відповідних рішень, вони мають проходити швидко та ефективно. Тобто на сьогоднішній день враження як такого ще не склалося, я вивчаю. Тому, думаю, в наступному нашому спілкуванні я зможу більш конкретно відповісти.
У оболонців накопичився ряд проблем, які не вирішувалися роками. Від поганого прибирання у під’їзді і до незаконних забудов. Відповідно до повноважень, адміністрація не може впливати сильно на незаконні забудови, але проблема є. І от як ви будете комунікувати з мешканцями, вирішувати ті проблеми, які є, і навіть ті проблеми, на які у вас фактично мало важелів впливу?
Як я казав у відповіді на минуле запитання, все, що буде відбуватися у межах району, ми вважаємо своєю відповідальністю. Більше того, на нараді, коли нам офіційно Віталій Володимирович вручав посвідчення, він сказав, що йому не подобається такий підхід, що це не наша компетенція, це за межами нашого району. Це неправильний підхід. Голова району має впливати на все, що відбувається в районі, спілкуватися з усіма органами влади, які впливають на те чи інше рішення. Я не просто як юрист за освітою, а адвокат, добре розумію, як працює система держави, розумію логіку прийняття рішень. Я думаю, що зможу бути ефективним у тих сферах, які безпосередньо не відносяться до районної адміністрації, чи хоча б адекватно пояснювати, хто за це відповідальний і як можна разом впливати на цих осіб. Пояснювати, чи взагалі реальні ці запити. Тому в межах району це в нашому полі зору.
А як оболонці з вами зможуть комунікувати щодо проблем?
Я обов’язково визначу відповідальних осіб. Прийом громадян – добре, це буде працювати ефективно. Але я хочу налагодити більш швидку комунікацію, я зараз у процесі цієї роботи. Це одна з основних задач, першочергових, я б сказав.
Ще хотіли б таку ідею вам запропонувати. Ось ми викладемо це інтерв’ю. І знову ж – багато проблем по району, які роками не вирішувалися. Чи зможуть оболонці в коментарях писати про свої проблеми, додавати фотографії, відео, щоб якось вже вони почали вирішуватись?
Звичайно, буду радий. Я свою посаду сприймаю, у першу чергу, як відповідальність, а не якийсь привілей. У мене досить товста шкіра, і я навіть не сильно ображаюсь на запитання щодо декларації і так далі. Я відкритий до будь-яких запитань, це я вам кажу абсолютно відверто. Можна дивитися, з ким я спілкуюся, як я проводжу час, куди я їжджу. І задавати всі питання, які стосуються району. Фізично буду намагатися особисто на них відповідати. Але мешканці району будуть знати, хто відповідальний за який сектор. Якщо навіть реакція не буде відбуватися, то тоді я буду завжди приймати рішення. Тому, будь-ласка, будь-які питання задавайте.
Дисклеймер: усі особи, згадані в інтерв’ю, не можуть вважатися винними без рішення суду. Інформація, яка пролунала в інтерв’ю, ґрунтується на офіційних ухвалах суду та матеріалах, оприлюднених у засобах масової інформації.